یک پیام در بستر مجموعه‌ای از متن، زیرمتن و فرامتن، قابل فهم و تفسیر است. هرچند «متن» تولید رسانه‌ای برای همە مخاطبان یکسان است، مخاطبان ممکن است براساس دانش قبلی، تجربیات، ارزشها و عقاید خود، برداشت و تفسیر متفاوتی از پیام برای خود ایجاد کنند که الزاماً همە این تفسیرها، درست نیست.
بین مخاطب فعال و مخاطب منفعل، فرق زیادی هست. مخاطب «فعال» کسی است که میداند، میخواهد و میتواند که به شکل مناسب و میزان متناسب از رسانه‌ها بهره‌برداری کند. درحالیکه مخاطب «منفعل» بی‌برنامه، بی‌قاعده و بیش از حد، همیشه و همه جا حاضر و ناظر است، او امیر رسانه‌ها نیست؛ اسیر دست آنها است!.
درس یازده تفکر و سواد رسانه ای دهم به موضوع نظریه های علوم ارتباطاتی حوزه رسانه و تاثیرات رسانه میپردازد و مقداری بحث مخاطب فعال و مخاطب منفعل را بررسی میکند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *