بهره‌مندی از سواد رسانه‌ای در مواجهه با پیام های رسانه‌ای سه مرحله دارد:

مرحله اول: افزایش آگاهی از رژیم مصرف رسانه‌ ای

ما روزانه- هفتگی – ماهانه چه مقدار رسانه مصرف میکنیم؟ آیا این میزان منطقی ( لازم و کافی ) است؟

در این بخش باید به صورت انتخابی برنامه‌ریزی داشته باشیم و زمان خاصی را برای اختصاص دادن به تلوزیون، فیلم، بازی های الکترونیکی اینترنت و رسانه‌ های چاپی، برای خود و خانواده خود در نظر بگیریم.

مرحله دوم: آموختن انواع مهارت‌های تفکر انتقادی و چند بعدی

آیا هر آنچه که میبینیم روی ما مستقیما تاثیر میگذارد و قبول میشود؟

در این مرحله باید بیاموزیم چه طور تجزیه و تحلیل فعالانه داشته‌باشیم. ما باید به این موضوع فکر‌کنیم که چه چیزی در متن پیام نهفته است؟ ساختار پیام چگونه ایجاد شده ؟ احتمال حذف شدن چه مواردی در آن وجود دارد؟

مرحله سوم: تجزیه و تحلیل

آیا موشکافی میکنیم و مو را از ماست میکشیم؟

در این بخش باید بسیار عمیق فراتر از واضحات تفکر کنیم. یکی از قدم‌های بسیار مهم در سواد رسانه، قدرت تحلیل و تجزیه پیام‌هایی است که در عطف پیام نهان شده است. باید بررسی کنیم که چه کسی این پیام را در رسانه منتشر کرده است؟ هدف از انتشار پیام از رسانه چیست؟ چه فرد یا افرادی می توانند ذی‌نفع باشند؟ در این نوع رسانه چه کسی تصمیم گیرنده است؟  هدف این رسانه حمایت از کدام گروه، حزب یا سیاست است؟ رقبای این رسانه چگونه خبر را منتشر می‌کنند؟

منبع: مهدی کاظمی لاری

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *