سرعت تغییر و تحولات فناوری به اندازهای رسیده است که احساس میشود، ماشین زمان نیز ناتوان شده و از این پیشرفتها عقب افتاده است! به نظر میرسد که زمان به جای اینکه در یک گوشه بنشیند، باید تخت گاز بتازد تا از “زمانه” عقب نیافتد. رسانهها هم در زمینه سختافزاری و نرمافزاری با یکدیگر رقابت شدیدی دارند. در گذشته، برای رسانهها “صحت” اطلاعات مهمتر از “سرعت” آن تلقی میشد، اما اکنون هر رسانهای که در مسابقه زمان، به بهانه درستی و معتبر بودن محتوای خود درنگ کند، رنگ میبازد و ممکن است مخاطبان خود را از دست بدهد. رقابت بین رسانهها دیگر بر ساعت و دقیقه نیست، بلکه در حد ثانیه و کمتر از آن است. با هزاران ترفند رسانهای، سعی میکنند از دیگری پیشی بگیرند و مخاطبان بیشتری را جذب کنند.تا اعتبار و اثرگذاری خود را افزایش دهند.
در این دنیای پر سرعت و پر اطلاعات، بسیاری از افراد احساس می کنند که دارند اطلاعات را از دست می دهند. و تأمل بر عمق محتوا و تحمل رنج جستوجو برای پی بردن به خبر و اطلاعات دقیق و تعامل سازنده با مخاطبان فعال، رنگ میبازد.
از لحظهای که از خواب بیدار میشویم تا زمانی که به خواب میرویم، تحت تأثیر دهها یا شاید صدها صدا، تصویر و اندیشه قرار میگیریم. حتی واژهها، لباسها، ساعت روی دیوار، تابلوهای نقاشی، مجسمهها، بوی غذا، معادلات ریاضی، برچسبهای پوشاک و تابلوهای محیطی که در آنها قرار داریم، همه پیامهایی دارند. آیا تا به حال به پیام هایی که یک اسکناس میتواند برای ما داشته باشد، فکر کرده اید؟ اسکناس میتواند هویت یک کشور را بازگو کند و تصاویر روی آنها هویت فرهنگی، اجتماعی، تاریخی و سیاسی یک کشور را نشان دهد.
محیط اطراف ما پر از پیامهاست؛ پیامهای رسانهای نیز بخشی از آنها هستند. در تعریف رسانه میتوان گفت: رسانه ابزاری است که فرستنده به کمک آن، معنا و مفهوم مورد نظر خود را به گیرنده منتقل میکند. رسانههای فردی و جمعی دارای ویژگیهای مختلفی هستند. رسانههای فردی به فرستنده امکان ارسال پیام به تعداد محدود، مشخص، طبقهبندی شده و قابل کنترل به مخاطبان را میدهند. اما رسانههای جمعی امکان انتقال پیام به تعداد بیشمار، گوناگون و غیرقابل کنترل به مخاطبان را دارند.
رسانههای جمعی باید حداقل دارای چهار ویژگی اصلی باشند: سرعت انتشار، وسعت انتشار، مداومت انتشار، و تنوع محتوا. این تحولات و تغییرات در رسانهها نشان از پیشرفت و تحول در جوامع مدرن دارد، که باید با دقت و تأمل مورد بررسی قرار گیرد.
برگرفته از کتاب تفکر و سواد رسانه ای کلاس دهم
بدون دیدگاه