در جوامع امروزی مردم بدون استفاده از رسانه‌ها نمیتوانند به زندگی عادی خود ادامه دهند و رسانه‌ها در ابعاد مختلف زندگی فردی و اجتماعی انسانها رخنه کرده‌اند.
تولید و مصرف رسانه‌ای(روزنامه‌ها، مجلات، برنامه‌های رادیو و تلویزیون، سینما و)…، مانند هر کالای دیگری با پیروی از قوانین اقتصادی انجام میگیرد و صنعت رسانه نیز بخشی از فعالیت اقتصادی جوامع را شامل میشود. اما
مالک اصلی تولیدات رسانه‌ای کیست؟
هدف از تولید پیام چیست؟
پیامهای رسانه‌ای با اهداف اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و… تولید میشوند. این اهداف گاه به نفع عموم مردم، گاه به نفع سرمایه داران خصوصی، مؤسسات و دولتها است.
بنابراین مخاطب فعال باید منابع مالی و وابستگیهای رسانه‌ها را بشناسد تا دلایل جهتگیریهای آن رسانه‌ها را درک کند.
بیشتر پیامهای رسانه‌ای برای کسب قدرت و ثروت ساخته و فرستاده میشود. اغلب رسانه‌های دنیا امروزه به محل عرضۀ تبلیغات تجاری تبدیل شده‌اند.
تبلیغات تجاری بخش زیادی از برنامه‌های تلویزیونی را تشکیل میدهد. همچنین صفحاتی از روزنامه‌ها و دیگر نشریه‌ها،تبلیغاتی است و بقیه آنها به اخبار اختصاص دارد. آنچه بیشتر مردم از آن بی اطلاع هستند این است
که کاری که بهواقع از طریق رسانه‌ها انجام میشود، تنها تبلیغ کالا نیست؛ بلکه جذب مخاطب و عرضۀ آنها به تبلیغ‌کنندگان است.
بنابراین مدیران شبکه‌های تلویزیونی، زمانی خاص و ناشران، فضایی معین را در اختیار حامی مالی (اسپانسر) قرار میدهند تا کالاهای تجاری خود را تبلیغ کنند.
این کار با استفاده از شیوه‌های اقناعی به‌گونه‌ای انجام میشود که ما را وسوسه کند آنچه را نیاز نداریم، بخواهیم و بخریم!
حامیان مالی تبلیغات، پول خود را بر مبنای زمانی میپردازند که پیشبینی شده بیشترین افراد، برنامه را تماشا میکنند یا نشریه را میخرند. اگر تعداد تماشاگران و یا خریداران از تعداد تخمین زده کمتر شود، حامیان مالی میتوانند وجه پرداختی خود را پس بگیرند.
اقتصاد رسانه

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *